Ja, desværre imo blev der stemt ja ved EU til at tillade brugen af thrombin. Se flg:
http://ekstrabladet.dk/nyheder/polit...cle1295737.ece
AD!!! Siger jeg bare. Håber satme det bliver mærket ordentligt, så man får en chance for at undgå det...
Ja, desværre imo blev der stemt ja ved EU til at tillade brugen af thrombin. Se flg:
http://ekstrabladet.dk/nyheder/polit...cle1295737.ece
AD!!! Siger jeg bare. Håber satme det bliver mærket ordentligt, så man får en chance for at undgå det...
Last edited by Stormlord; 08-02-2010 at 14:47.
A Living Warlock = A Dead Everybody Else.
fast and the furious:tokyo drift, the earlier years
Jeg forstår slet ikke debatten, den lader i højere grad til at være centreret omkring ordet "kødklister" som man fra kritisk siden uden tvivl har valgt fordi de bare lyder klamt.
thrombin findes mig bekendt i godt og vel alt rødt kød (inklusiv vores eget) så problemet folk har må være et af følgende:
1: De aner intet om emnet men syntes kødklister er et klamt ord
2: De syntes det er klamt fordi det er fremstillet Thrombin og ikke naturligt opstået.
3: Man er imod introduktion af ny lavpris kød type.
-> 1: Fair nok, nogen skal jo debatere på EB.dk
-> 2: Du indtager hver dag utrolige mængder enzymer og vitaminer der er skabt i labratorie, mange af jer de rbrokker sig æder sikkert 1-3 vitaminer piller hver morgen der er lavet på præcis samme vilkår og kvalitetssikring. Du får ikke mere Thrombin i kroppen af at æde 100 gram ikke "kødklister" kød end 100 gram kødklister kød, der skal sjovt nok den samme mængde af enzymet til at holde styr på kødet. Jeg kan ikke se hvordan denne holdning er brugbar og forsvarlig.
-> 3: Fair nok, det er en holdning man kan tage og føle på jeg vil dog forsvare slagternes ret til at gøre det såfremt det bliver mærket. Hvis der er marked for kødklister kød så skal det sælges på lige fod med alt andet (vi sælger trods alt stadig pålægs mix som må siges at være endnu mere klamt)
Kødklister er forresten præcis samme koncept som man normalt laver medister og pølser ud fra, noget der vel næsten er national spise.
Det er ærgeligt at et ulækkert ord sådan kan køre en debat ud på et sidespor. Fordi to stykker kød af Kvalitet 1 sættes sammen til et stykke kød falder kvaliteten til jo ikke til 2 eller værrer.
Personligt er jeg tilhænger af "kødklister"
Det vil resultere i billigere mad så flere kan få råd til kød
Det vil resultere i at mindre kød går tabt=miljøforbedring
Det vil resultere i mindre salt i maden da det pt bliver brugt som bindingsmiddel=færre blodpropper
Kims lov § 1: Kim har ALTID ret
Kims lov § 2: Ved tvivlstilfælde....se § 1
Det er hele ideen med at man tager rester af udskårne kødstykker (f.eks. er der altid en rest når man skærer koteletter ud) og bruger et produkt, naturligt eller ej, til at "lime" to stykker mad sammen, og derefter sælge det som et stykke... Det er det jeg synes er ulækkert.
Når man køber en medister eller pølse, ved man godt at der er kommet ting i for at binde det sammen. Men sgu ikke når man køber et helt stykke kød.... Var det noget med 10 meter kamsteg?
Stormlord
DK kan jo stadig vælge at lave en regel om at de skal skrive det på pakningen.
Så har folk en valg mulighed.
No more admin powers...
But still awesome!!!
Thrombin speeder en process op der allerede er igang. Kød vil gerne klistre sammen og enzymet får det til at gå betydeligt hurtigere, som Harde og skriver så gør vi allerede dette bare med Salt istedet.
Et enzym er desuden bare et stykke protein, det gør ikke noget på egen hånd, det indgår i en process men kan intet på egen hånd. Det er en ren katalysator. Din krop kan ikke få "for meget thrombin" er der ikke plads til mere så vil resten bare blive opløst når det kommer igennem maven.
Kødklister er ikke små nanorobotter eller lign. som har nogen direkte effekt på din krop eller lign. Det er 100% en katalysator. Påstår nogen andet skal de have fundet deres biologi/kemi bog frem igen og læse lidt om enzymer.
Jo mere jeg hoerer om koed produktion jo mere faar jeg lyst til at blive vegetar... Desvaerre smager steak alt for godt, men man kan jo altid tale med sin lokale landmand.
Alternativt kunne jeg investere i en hoensegaard samt en skarp oekse. Saa er der billige aeg og kyllinger til middagsbordet.![]()
Ja nu må jeg som gammel kok lige bede om mine himmelblå.
Selvfølgelig falder kvaliteten af,når man klistrer flere stykker kød sammen og det er lige meget om det så er Charolais oksemørbrad man klistrer flere stykker sammen af.
Når du parterer/opskærer hele stykker kød til mindre dele falder holdbarheden betragteligt.
Jo flere skæreflader du har haft gang i,jo større risiko er der for bakteriel kontaminering.
En anden ting du forringer væsentligt er kødets naturlige struktur.
På en normal steak ved du hvordan kødtrådene vender og ved derfor,hvor du skal skære dem over på tværs,for at formindske risikoen for en sej satan(selv en dejlig korrekt modnet kødstykke kan ødelægges af at blive skåret forkert på tallerkenen).
På en sammenklistret steak aner du overhovedet ikke hvordan kødtrådene vender og derfor ikke har en chance for at forebygge at skære forkert på langs med kødtrådene.
Så er der det moralske.
Tror du selv butiksslagterne overholder alle reglerne og skriver præcist hvad for stykker kød de har brugt til deres klamme klippe og klistre bøf?
Jeg tror det næppe.
Det er en rutschebane uden lige.
Enhver slagter/kok med respekt for sit arbejde burde nægte af arbejde med sådan noget stads.
Desværre taler pengene tydeligere end moral.
Det er utroligt hvad vi propper i kajen og vi gør det af egen fri vilje.
Last edited by Virtuella; 08-02-2010 at 15:45.
Skal du på ferie på Madeira så tjek det her hotel ud.http://www.youtube.com/watch?v=uNEVZeu8XTc
Lidt ferie billeder fra Madeira i HD. http://www.youtube.com/watch?v=lgl7tBxcbtQ
Madeira i sommers og så prøver vi Koh Samui til februar
Enzymet her = thrombin
Lige præcis denne sætning, gør bare at jeg synes endnu mindre om det. Et stykke protein! Og hvor kommer så denne protein fra? Den findes naturligt, ja. Men den skal jo udvindes et sted fra? Og hvorfra? Fra andet kød??
Uanset hvad så synes jeg det er ulækkert. Og mere kødaffald uden dette protein, det tror jeg ikke på. Det kød der er tilovers fra udskæringer, bliver solgt som skært eller hakket kød alligevel. Blot til en lavere kilopris...
Stormlord
Last edited by Stormlord; 08-02-2010 at 15:54.
og hvad med thrombin udvundet af svinekød.. kan det risikere at ende op som "klister" i oksekødsrester?
Maggie is the name - Wow is the game. SD! - A chuisle mo chroí
TM |Magicha 80 druide healer/boomkin | Magimba 15 rogue
RC | Magiche 80 shamannoob | Hotstufling 29 hunternoob
One Woman to rule them all, One Woman to find them, One Woman to bring them all and in the darkness bind them
Skal du på ferie på Madeira så tjek det her hotel ud.http://www.youtube.com/watch?v=uNEVZeu8XTc
Lidt ferie billeder fra Madeira i HD. http://www.youtube.com/watch?v=lgl7tBxcbtQ
Fy faen... Ender med at man skal gå til en halal slagter når man vil være sikker på at få "rent" kød. Hvor langt ude er det ikke.
Maggie is the name - Wow is the game. SD! - A chuisle mo chroí
TM |Magicha 80 druide healer/boomkin | Magimba 15 rogue
RC | Magiche 80 shamannoob | Hotstufling 29 hunternoob
One Woman to rule them all, One Woman to find them, One Woman to bring them all and in the darkness bind them
ja der er desværre rigtig mange folk som ikke har respekt for deres profession eller andre....det her er bare det seneste.
Det er jo ren Frankenstein...![]()
Guildmaster for Semper Danica's SWTOR afdeling.
SD's første reklamefilm =)
Officiel SD SWTOR info tråd.
Officiel SWTOR tråd hvor danskere melder deres ankomst.
Med fare for at det skal blive overfortolket..
Slå koldt vand i blodet.. eller Thrombin om man vil.. Der er tale om et naturligt enzym som blot gør hvad det er skabt til..
Præcist ligesom spyt er sekret for at bruge et mindre delikat ord. Jeg tror ikke på der kommer til at ske nogle voldsomme ændringer i hverken smagen eller udseende af kødet.
Ligesom jeg synes at det at spise insekter (uanset hvor lækkert de er tilberedt) virker klamt er det bare mig der ikke bryder mig om det.. Der skulle være mange der finder det både morsomt og lækkert at spise, men præcis som med thrombin gælder der: Det er altså ikke fordi de lakerer kødet i fæces inden de sælger det.
Må sige jeg er meget enig med hardeknuts argumenter
Det vil resultere i billigere mad så flere kan få råd til kød
Det vil resultere i at mindre kød går tabt=miljøforbedring
Det vil resultere i mindre salt i maden da det pt bliver brugt som bindingsmiddel=færre blodpropper
It is difficult to be evil. Not impossible, just difficult.. But I love a challenge.
hvis kød kommer til at koste 5 kr.kiloet - så er jeg all in på kødklister. Jeg kan også udtænke et par geniale nye muligheder for nederdrægtige pranks.
Træls at vågne op med en bøf klistret til sin hudafskrabning på knæet. Den kinesiske finger-trap har også et sjovt organisk sidestykke![]()
Jeg kunne godt tænke mig at få et par konkrete eksempler på at dette protein på nogen måde gavner os som kunder. Umiddelbart kan jeg ingen steder se dette. Og NEJ! et prisreduktioner ikke lig med gavn for kunderne, da dette vil ske ved foringelse af produktet man køber.
Det er ikke lige sådan her jeg har tænkt mig min bøf skal fremstilles.....
http://ekstrabladet.dk/kup/fodevarer/article1295912.ece
LEGO bøffer FTW.
Not.......
Jeg vil give Virt ret her. For det første betyder den her proces, at alt kød fremover vil skulle gennemsteges (bye bye roastbeef eller rød oksesteg - hej askegrå bøf), eftersom alle dele af stegen/bøffen fremover kan have været en overflade som derfor er fyldt med bakterier, trikiner og andet godt nu. For det andet så vil det blive brugt til at klistre billigt kød sammen til "dyre" stege - hvis branchen havde moral havde Superbest ikke måttet fyre 14 slagtermestre pga fusk med datomærkningen for mindre end 6 måneder siden. For det tredje bliver det fremover umuligt at spore partier med fordærvet/farligt kød, da det bliver umuligt at fastslå fra hvilken besætning et givent stykke kød kommer fra - ja det bliver et enormt problem mht. f.eks. salmonella i svinekød og BSE. I dag sker det ofte at kødpartier bliver trukket tilbage pga salmonella, og at den pågældende besætning sættes i karantæne - det bliver svært fremover... For det fjerde så er det rasende optimistisk at tro på at alt thrombin-behandlet kød bliver mærket, for der er ikke nogen, der vil betale for en ordentlig kontrol af alt det kød, der importeres i dag.
Det "sjove" er, at sagen om slynget halskød kostede Lars Barfoed posten som forbrugerminister for et par år siden bl.a. takket være EB - denne gang er alle vist faldet i søvn...