Results 1 to 12 of 12

Thread: kkkenhave rd sges

SD Medlem Forum Disciple chrella's Avatar

Default kkkenhave rd sges

Har brug for lidt kyndige havefolk. Sagen er den at jeg har elev p en specialskole, hvor planen er at jeg skal lre ham om, hvordan ting vokser (han er nsten dv/blind.) Flere af mine kollegare, synes det er en god ide og vil gerne vre sammen p projektet, med deres elever, nr vi skal begynde at plante. Desvrre har jeg ikke den helt store erfaring omkring at plante. S derfor hber jeg der er nogle der kan hjlpe mig. Vi har 1-2 hjbede, som jeg hber vi kan bruge, men har ingen ide om, hvad jeg skal plante eller hvornr jeg kan g igang med at plante forskellige ting. Min tanke var at plante lidt forskellige krydderier, men ud over det er jeg helt p bar bund.
    Er svaret ikke gaffatape, er sprgsmlet stillet forkert.

Forum Elder Mortor's Avatar

@ CookieBo har du ikke grnne fingre

SD Medlem Forum Elder Cookiebo's Avatar

Kkkenhave er ik lige mig, jeg er trmand
    WOW CLASSIC

- PvP Rogue lvl 41
    - PvP Dualbox: lvl 14 & 19

Det kommer lidt an p, hvad du mener med hjbede? Taler vi reelle hje bede, eller et par trkasser, hvor der er smidt et par planteskke i toppen? Mange hjbede er i vrigt lavet som surbundsbede - dvs fyldt op med spanum - hvilket begrnser mulighederne en del... Forudsat, at det er "rigtige" bede med normal jord, ville jeg nk vlge nogle planter, hvor man bde kan se og fle, at der lbende sker noget - f.eks er det mske relativt ligegyldigt at g rundt at kigge p sm krydderurter, som kun udvikler sig marginalt i lbet af forr og sommer, mens der derimod sker ting og sager med kartofler og solsikker. Nu skal du selvflgelig ogs sikre dig, at du ikke vlger nogle planter/fr, hvor alt det sjove sker (vkstsson, blomstrer osv), mens eleverne holder ferie...

Wall of of of of text Regent of the Board wOOOOt's Avatar
    Grundlgger af Semper Danica
    Forlod SD i okt 2015 - Men faldt i WOW Classic, og sgte ind igen.
    Pt. aktiv i WOW Classic og PUBG. - Elsker VR og har en HTC Vive - har du VR sprgsml, s post eller pm.

ln en frser grav 10 cm af lig stabil grus fliser herregrdssten er pne og st en weber op

Forum Elder Mortor's Avatar

Krydwr urter vil da vre fint eller noget der virkelig dufter. Nr nu han er blind er lugte/dufte vel noget han fr meget ud af. S jeg vil foresl at lave et "sansebed" Du m ikke sprge mig fremgangsmden men jeg det m kunne Googles.

Edit: du kunne jo lave forskellige forme rundt om hver type plante s han kan fle og huske hvilken plante der dufter og fles. Jeg tnker p at lave firkanter, cirkler, stjerner osv rund om de enkelte planter. Ved ikke om det giver mening
    Last edited by Mortor; 06-01-2013 at 21:40.

SD Medlem Forum Disciple chrella's Avatar

Quote Originally Posted by Mighty Knight View Post
    Det kommer lidt an p, hvad du mener med hjbede? Taler vi reelle hje bede, eller et par trkasser, hvor der er smidt et par planteskke i toppen? Mange hjbede er i vrigt lavet som surbundsbede - dvs fyldt op med spanum - hvilket begrnser mulighederne en del... Forudsat, at det er "rigtige" bede med normal jord, ville jeg nk vlge nogle planter, hvor man bde kan se og fle, at der lbende sker noget - f.eks er det mske relativt ligegyldigt at g rundt at kigge p sm krydderurter, som kun udvikler sig marginalt i lbet af forr og sommer, mens der derimod sker ting og sager med kartofler og solsikker. Nu skal du selvflgelig ogs sikre dig, at du ikke vlger nogle planter/fr, hvor alt det sjove sker (vkstsson, blomstrer osv), mens eleverne holder ferie...
    Vi snakker kasser der er ca. 2x2 meter og ca. 40 cm. hje hvet over jorden (s eleverne i krestol kan komme helt tt p). Er nsten 100% sikker p at det er jord der er i. Hvad angr solsikker kan de s vokse i deres fulde lngede i sdan en kasse? Hvor meget plads krver kartofler?? Planen var ogs at plante 1 eller 2 peberfrugts planter da min elev elsker peberfrugt. Angende krydderurterne s tnkte jeg 2 max 3 forskellige, da vi allerede har en sanse have, hvor vi har flere forskellige urter. Sdan noget som f.eks. spinat eller lg eller msle rdbeder er det noget der kan lade sig gre i et hjbed??
    Er svaret ikke gaffatape, er sprgsmlet stillet forkert.

Du kan dyrke kartofler i 10 liters gulvspande, og f en fornuftig hst, hvis det skal vre. Mht solsikker skal de ikke bruge et srligt stort areal, men det er klart at de ville vlte, hvis de stod i en plantesk, da jordlaget ville vre for tyndt, derfor jeg spurgte til typen af bed. Mht til de andre typer af grntsager burde det ikke give problemer, pebre er dog glade for varme, s de krver som regel enten et drivhus eller en sydvendt mur, der kan holde p varmen.

SD Medlem Forum Warden Persephone's Avatar

Hvis du vil have krydderurter, der er forholdvis nemme at passe og som giver en kraftig lugt, vil jeg anbefale sdan noget som lvstikke eller endnu bedre: citronmelisse. Isr den sidste er taknemmelig. Alternativt er der ogs basilikum, som vokser hurtigt, men som er en lille smule mere krvende.

Jeg tnker buske med br. Vilde brombr er mske ikke liiige sagen, hvis man skal fle sig frem, men hvad med solbr, ribs e.l? Eneste ulempe er at der vil g lngere tid, fr I fr en 'hst', med mindre I tyvstarter lidt. Eller jordbr, tomater (et-rige)...
    /Perse.

Having the balance of a cat (a blind, deaf one ... with three legs ... wearing silk slippers ... on ice ... with seizures)

<-- Scatterbrain og druepresse

SD Medlem Forum Disciple Doomgrip's Avatar

Mit forslag vil vre ting som kan spises, dvs. salat, gulerdder, radiser, men ogs br osv. Det tror jeg mange brn bde finder interessant og sjovt at dyrke og mange grnsager kan (evt. med forspiring) sagtens hstes fr det bliver sommerferie. Nr man er nsten blind er krydderurter mske et godt valg fordi de stimulerer andre sanser, men blomster er nok sjovest hvis de har en kraftig duft hvilket jeg ikke tror solsikker har. Peberfrugter tror jeg bliver svrt, men s kan I jo lave et projekt ud af det hvor i konstruerer lhegn eller hvad der nu kan hjlpe. Og hvis det mislykkes er der ogs lring i det.

Forum Learner

Vi plantede radisser herhjemme med ungerne sidste sommer, og det var bestemt et hit. De vokser temmelig hurtigt og jeg tror vi fik noget ud af nrmest hver eneste fr, der var i hvert fald mange, og selv om vi havde fet plantet dem alt for tt blev de store og gode. Og jeg tror bestemt de vil have det fint i den type bed du beskriver.