Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 26 to 35 of 35

Thread: Forslag til gode brætspil

SD Medlem Forum Apprentice bOOmer's Avatar

Jeg har ikke den store erfaring med brætspil, det er ved at få en renæssance for mig, da jeg spillede lidt som barn. Så det er lidt en ny verden jeg begiver mig ind i, da jeg har fundet ud af at brætspilsverdenen er kæmpestor. Og jeg ved ikke hvad jeg forventer af et stort brætspil. Måske er det omfanget og kompleksiteten, og fornemmelsen af at ens næste træk er afgørende. I "The Colonists" har jeg læst frem til at det kan tage 7 - 10 timer at spille igennem (afhængigt af hvor mange man er selvfølgelig) og der har de opdelt spillet sådan at der er nogle naturlige punkter hvor man kan stille det til side, og fortsætte samme sted en anden dag. Så tanken om at man går og glæder sig til næste gang man skal spille videre på det, kan jeg godt lide. At det er så stort at det ikke er overstået på en halv time, tiltrækker mig. Men om det er et man vender tilbage til og kan spille igen og igen, ved jeg ikke.

SD Medlem Forum Adept Zebb's Avatar
    Byen hvor det er sankt hans næsten hver dag

Quote Originally Posted by Wace View Post
    Skal i virkelige ufordres, sådan ret for alvor, så kig på Xcom the board game.
    Kan du forklare kort hvordan spillet fungere som bræt spil?

//Zebb
    - I have NEVER gone to bed with an ugly women. I have woken up with a few tho
    - I'm never wrong. I once thought I was wrong, turns out, I was mistaken.

SWTOR: Zleepwalker (healer) Znowflake (dps)

SD Medlem Forum Acolyte

Quote Originally Posted by Zebb View Post
    Kan du forklare kort hvordan spillet fungere som bræt spil?

//Zebb
    Du har 4 roller som skal besiddes.

Central Officer
    Chief Scientist
    Commander
    Squad Leader

Spillet kan ikke spilles uden en App, og den står Central Officer for.
    Spillet er delt op i 2 faser: Timed Phase og Resolution Phase. Når du er i Timed Phase skal beslutningen tages på tid, man skal være hurtig og præcis ellers får det konsekvenser. Når Timed Phase er ovre, så når du til Resolution Phase hvor alle terninge-rul osv sker. Han styrer også sattelitterne, som kan tracke Ufo'er og skyde dem ned hvis de er i Orbit.

Commanderen står for de kriser der rammer og skal styre økonomien i spillet, dette er en vigtig del, da alle handlinger koster, så der skal løbende holdes styr over hvad de andre roller bruger af penge.Han styrer desuden luftvåbnet, som skal skyde ufo'er ned.

Chief Scientist står for udviklingen af ny teknologi, enten ved at bruge sine folk til det eller ved at bruge noget af det Alien Tech, som Squad Leader kommer med, når han nakker aliens.

Jeg synes det er en virkeligt godt spil, men det er nådesløst og svært.
    Squad Leader kontrollere alle ground units, beskytter basen og sender dem ud på missioner.

SD Medlem Forum Warden Skiz's Avatar

Du har 4 roller som skal besiddes.

Central Officer
    Chief Scientist
    Commander
    Squad Leader

Spillet kan ikke spilles uden en App, og den står Central Officer for.
    Spillet er delt op i 2 faser: Timed Phase og Resolution Phase. Når du er i Timed Phase skal beslutningen tages på tid, man skal være hurtig og præcis ellers får det konsekvenser. Når Timed Phase er ovre, så når du til Resolution Phase hvor alle terninge-rul osv sker. Han styrer også sattelitterne, som kan tracke Ufo'er og skyde dem ned hvis de er i Orbit.

Commanderen står for de kriser der rammer og skal styre økonomien i spillet, dette er en vigtig del, da alle handlinger koster, så der skal løbende holdes styr over hvad de andre roller bruger af penge.Han styrer desuden luftvåbnet, som skal skyde ufo'er ned.

Chief Scientist står for udviklingen af ny teknologi, enten ved at bruge sine folk til det eller ved at bruge noget af det Alien Tech, som Squad Leader kommer med, når han nakker aliens.

Jeg synes det er en virkeligt godt spil, men det er nådesløst og svært.
    Squad Leader kontrollere alle ground units, beskytter basen og sender dem ud på missioner.
    Dette er KUN for at give et andet syn på spillet.
    Det skal måske også siges at jeg normalt ikke er til co-op brætspil, ikke fordi at jeg ikke kan lide at spille sammen med folk.
    Men co-op brætspil bliver bare aldrig lige så udfordrende som at spille mod andre mennesker.

Min oplevelse af spillet er at jeg spillede det med virkelig store tømmermænd og ~4 timers søvn. Og jo, der skete konstant noget, men på trods af det tror jeg aldrig at jeg kommer til at spille det igen.
    Altså selv om timeren virker godt, så finder jeg ikke rollerne spændende? Deres mekanismer er i sidste ende bare stadig slå en par terninger og måske læg et par modifiers til.

Vi spillede det 4 personer, kan godt være at det er sjovere med mindre, det ved jeg ikke.
    Jeg ville aldrig købe det, hvis folk spurgte mig om jeg gad at spille det, skulle det kun være for deres skyld. På trods af at timeren fikser hivemind[1], så betyder det også at der ikke er tid til at snakke om tingene.

[1]: med hivemind mener jeg at der er en spiller, som bare siger hvad alle skal gøre.
    The diffrence between insanity and genius is measured only by succes
    My mind has left, my body follows

SD Medlem Forum Acolyte

Quote Originally Posted by Skiz View Post
    Dette er KUN for at give et andet syn på spillet.
    Det skal måske også siges at jeg normalt ikke er til co-op brætspil, ikke fordi at jeg ikke kan lide at spille sammen med folk.
    Men co-op brætspil bliver bare aldrig lige så udfordrende som at spille mod andre mennesker.

Min oplevelse af spillet er at jeg spillede det med virkelig store tømmermænd og ~4 timers søvn. Og jo, der skete konstant noget, men på trods af det tror jeg aldrig at jeg kommer til at spille det igen.
    Altså selv om timeren virker godt, så finder jeg ikke rollerne spændende? Deres mekanismer er i sidste ende bare stadig slå en par terninger og måske læg et par modifiers til.

Vi spillede det 4 personer, kan godt være at det er sjovere med mindre, det ved jeg ikke.
    Jeg ville aldrig købe det, hvis folk spurgte mig om jeg gad at spille det, skulle det kun være for deres skyld. På trods af at timeren fikser hivemind[1], så betyder det også at der ikke er tid til at snakke om tingene.

[1]: med hivemind mener jeg at der er en spiller, som bare siger hvad alle skal gøre.
    Jeg kan godt se hvad du mener med Hivemind, men så kan du ødelægge alle gode Co-Op spil (Pandemic, FlashPoint osv)
    Prøv det en gang med, med de rette mennesker

SD Medlem Forum Warden Skiz's Avatar

Jeg kan godt se hvad du mener med Hivemind, men så kan du ødelægge alle gode Co-Op spil (Pandemic, FlashPoint osv)
    Prøv det en gang med, med de rette mennesker
    Ja. Det er lidt det der er det helt store problem ved co-op spil. De virker ikke (for mig).
    Grunden til at jeg skrev min post var for at pointere at hvis man kan nikke genkendende til at man ikke gider de ting som jeg pointere, kan man nok godt holde sig fra spillet.

Dog bliver jeg virkelige træt når jeg hører termet "De rette mennesker".
    Jeg er faktisk ret sikker på at jeg skrev hvad der ville kunne få mig til at spille xcom i min post?

Og selv da, kan vi ikke komme videre?
    Jeg har hørt det argument blive brugt om alt fra Risk til Arkham Horror.
    Vi er i en "golden age" for brætspil. Man behøver ikke at sidde fast i brætspil, som kun passer på en delvist?
    F.eks. vil jeg hellere spille dead of winter end jeg vil spille xcom. På trods af at jeg hader Zombier, så gør individuelle mål mere for mig.
    The diffrence between insanity and genius is measured only by succes
    My mind has left, my body follows

SD Medlem Forum Acolyte

Det er fint du er træt af at høre det argument, men for mit vedkommende er det et meget relevant argument (og sjovt nok derfor jeg bruger det).
    Jeg kan have to VIDT forskelligt opfattelser af et spil, alt efter gruppen jeg spiller med.
    Nogle folk er til den ene slag, andre er til andet... visse folk hopper med bare for at være en del af fællesskabet og det er vel også fint.

Men jeg har hørt dig, du er ikke til Xcom. Men hey nu ved @Zebb da hvordan det virker som brætspil, og han har tilmeld fået to forskellige synsvinkler på det

SD Medlem Forum Adept Zebb's Avatar
    Byen hvor det er sankt hans næsten hver dag

Tak for input
    Skal bestemt prøves på et tidspunkt.
    - I have NEVER gone to bed with an ugly women. I have woken up with a few tho
    - I'm never wrong. I once thought I was wrong, turns out, I was mistaken.

SWTOR: Zleepwalker (healer) Znowflake (dps)

SD Medlem Forum Acolyte

@Zebb du kan jo komme til VoldCon i Fredericia 17-19 Februar, så tager jeg det gerne med. Har også lige bestilt udvidelsen i dag.

Shut up and listen
    You'll be surprised what you learn when others fill the silence