Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 25 of 56

Thread: Berle bygger ny gamer PC

Officer Forum Adept Berleburg's Avatar

Default Berle bygger ny gamer PC

Delvist inspireret af den anden spændende tråd opretter jeg her min egen PC-tråd da jeg står overfor at bygge min egen gamer PC her i starten af 2019.

Forhold #1: Jeg beholder min nuværende GPU. Der er tale om et ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming.
    Forhold #2: Jeg beholder mine nuværende SSD (Samsung 850 EVO 500 GB og Samsung 840 250 GB) og HDD (Seagate Barracuda 3TB).

Her er kompositionen:

Fractal Design Define R6 (tempered glass)
    Intel Core i5-9600K
    Cryorig H7
    ASUS ROG Strix Z390-F
    Kingston HyperX Predator 2x8GB 3200 MHz
    Samsung 970 EVO (NVMe M.2 SSD) 500GB
    Corsair RM750x V2 750W

Kommentarer:
    - Jeg vil gerne have en nvme m.2 ssd til system og et par applikationer. Derfor har jeg valgt en 500GB over en 250GB. Derudover synes jeg at man for "nemt" kommer tæt på kapaciteten ved en 250GB.
    - Jeg har altid elsket Hyper 212 Plus, men er blevet gjort opmærksom på Cryorig som jeg er frisk på at prøve.

Fremtidsplaner:
    - Vil måske opgradere GPU til fx 2070/2080.
    - Opnå 32GB RAM for at udnytte alle slots (kan være jeg skal arbejde lidt i Adobe igen).

Hvad siger I til det? Er der nogen ændringer I ville lave? For evt. at skære lidt i prisen.

Budgetet er omkring 8000-9000 kroner.
    AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce GTX 1070 8 GB GDDR5 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design R6 USB-C / TG | ASUS ROG Swift PG278QE (27"/2560x1440@144 Hz) | Logitech G910 Orion Spectrum | Logitech G703

SD Medlem Forum Disciple Jirin's Avatar

Det er ikke dumt det du kigger på.
    Hvis du vil spare lidt penge så kig på Ryzen 5 2600x (pris: 1700 vs 2100 ish). Der vil måske også være lidt penge at spare på bundkort med den chipset og hvis du ikke vil overclock, så er den køler der følger med helt fin.
    Spiller:
    Minecraft
    |worten
    WoW - Tarren Mill
    |Jirin, Rouga, Fashionubly
    ESO
    |Jirin, Esuan, Seigan

SD Medlem Forum Knight ZanZan's Avatar

Den medfølgende cpu køler er fin med mindre du vil overclocke eller er allergisk overfor støj.

Motherboardet er nok også i overkanten med mindre der skal overclockes. Et random board til ca 800-900 burde kunne klare det.

Du kan spare nogle få kroner (måske en 100-mand) på en mindre strømforsyning. Jeg tvivler på at du reelt har brug for mere end 550w med mindre du skal køre sli.

Ja, jeg har faktisk overvejet at nedrosle bundkortet til en Prime. Men det er også lidt tiltalende at have Strix mobo + Strix gfx. Selvom det nok bare er nice-to-have.
    AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce GTX 1070 8 GB GDDR5 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design R6 USB-C / TG | ASUS ROG Swift PG278QE (27"/2560x1440@144 Hz) | Logitech G910 Orion Spectrum | Logitech G703

Rådsmedlem Forum Elder Obse's Avatar

Quote Originally Posted by Berleburg View Post
    Forhold #1: Jeg beholder min nuværende GPU. Der er tale om et ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming.
    Forhold #2: Jeg beholder mine nuværende SSD (Samsung 850 EVO 500 GB og Samsung 840 250 GB) og HDD (Seagate Barracuda 3TB).

Fractal Design Define R6 (tempered glass)
    Intel Core i5-9600K
    Cryorig H7
    ASUS ROG Strix Z390-F
    Kingston HyperX Predator 2x8GB 3200 MHz
    Samsung 970 EVO (NVMe M.2 SSD) 500GB
    Corsair RM750x V2 750W

Fremtidsplaner:
    - Vil måske opgradere GPU til fx 2070/2080.
    - Opnå 32GB RAM for at udnytte alle slots (kan være jeg skal arbejde lidt i Adobe igen).
    Jeg har også lige været i gang - du kan se mit build her: https://pcpartpicker.com/user/Klintrup/saved/2LYtgs

Kan VARMT anbefale Samsung 970 EVO NVMe M.2 SSD - har sat en 1 TB i min nye PC og Windows booter på omkring 1 sekund - det er SÅ nice.

Jeg har selv ASUS ROG STRIX Z390-F og er super glad for det. Jeg købte det dog på black friday tilbud til omkring 1000 kr - havde næppe betalt fuld pris for det med mindre jeg specifikt havde behov for nogle af de features det har.

Har også Corsair RM750x V2 - super PSU, kan kun anbefale den.

Ville vælge Noctua køler over alternativ luftkøler hver gang - men jeg kender ikke Cryorig H7 så det kan være den er fin.

Omkring dine fremtidsplaner - så har jeg også et par kommentarer:
    - bemærk at nogle boards har haft problemer med at bruge alle 4 slots i kombinationer med nogen memory - du kan checke memory compability listen på producentens hjemmeside og se om noget af det kan findes til en god pris .. ellers kan du håbe det virker når du vil opgradere
    - Jeg ville nok vente på RTX30xx serien i stedet for at opgradere et GTX10xx kort - det giver simpelthen ikke nok performance for pengene i min bog - og raytracing delen er stadig absolut ligegyldigt.
    ​[uhb-see-kwee-uhs] –adjective

characterized by or showing servile complaisance or deference; fawning: an obsequious bow.
    servilely compliant or deferential: obsequious servants.
    obedient; dutiful.

For almindelige folk er der ikke rigtigt noget at vinde på bundkort over 1.000. Så langt de fleste kan sagtens nøjes med et mainstream kort. Det er ikke engang sikkert at du har brug for Z390 - du kan højst sandsynligt "nøjes" med et B360.

Quote Originally Posted by ZanZan View Post
    Den medfølgende cpu køler er fin med mindre du vil overclocke eller er allergisk overfor støj.

Motherboardet er nok også i overkanten med mindre der skal overclockes. Et random board til ca 800-900 burde kunne klare det.

Du kan spare nogle få kroner (måske en 100-mand) på en mindre strømforsyning. Jeg tvivler på at du reelt har brug for mere end 550w med mindre du skal køre sli.
    Bemærk at unlocked intel CPU'er ikke har CPU køler med - så man skal altid ud og finde en ny ved siden af - https://www.intel.com/content/www/us...rocessors.html

Selv med overclocking kan et mindre board sagtens gøre det - men nogle boards kan give lidt smartere power delivery..

Vil man have en lydløs PC kan jeg varmt anbefale be quiet's strømforsyninger - Corsair RM750x V2 er dog helt i top (bund?) når det gælder støjniveau

Husk i øvrigt at Fractal Design R6 fåes med USB-C stik også - hvis du alligevel køber så kan du ligeså godt købe den nyeste version

characterized by or showing servile complaisance or deference; fawning: an obsequious bow.
    obedient; dutiful.

Quote Originally Posted by Jirin View Post
    Det er ikke dumt det du kigger på.
    Hvis du vil spare lidt penge så kig på Ryzen 5 2600x (pris: 1700 vs 2100 ish). Der vil måske også være lidt penge at spare på bundkort med den chipset og hvis du ikke vil overclock, så er den køler der følger med helt fin.
    Jeg har meget overvejet Ryzen, men da jeg foretrækker Intel som udgangspunkt har diverse tests og sammenligninger ikke formået at overvinde mig til AMD, trods den potentielle besparelse der måtte følge med. Jeg vil sige, at der nok skal mere til, ydelse/pris, før jeg ville gå den vej. Men det er et godt forslag, så tak.

Jeg skal gerne indrømme, at jeg er lidt biased når det kommer til overvejelsen af et ROG Strix bundkort. Her er det bl.a. design og kompatibilitet der tiltaler mig ved ROG Strix. Jeg synes deres Z390-A (Prime) er grim, og ikke de 200-300 kroner i besparelse værd. Jeg finder måske også lidt tryghed ved at investere i et lidt dyrere bundkort, med forbedret VRM, når det nu skal huse alle de øvrige kvalitets-komponenter.

Ift. strømforsyning så vil jeg gerne forberede mig til en fremtidig opgradering af GPU. Da jeg arbejder ud fra den tommelfingerregel, at en PSU yder bedst ved 50% load så tror jeg at det er OK rammende. Så giver jeg gerne de 300 kroner ekstra. Med et 1070 yder mit system ca. 279W og med et 2080 kommer det op på 344W.

Quote Originally Posted by Obse View Post
    Jeg har også lige været i gang - du kan se mit build her: https://pcpartpicker.com/user/Klintrup/saved/2LYtgs

Kan VARMT anbefale Samsung 970 EVO NVMe M.2 SSD - har sat en 1 TB i min nye PC og Windows booter på omkring 1 sekund - det er SÅ nice.

Jeg har selv ASUS ROG STRIX Z390-F og er super glad for det. Jeg købte det dog på black friday tilbud til omkring 1000 kr - havde næppe betalt fuld pris for det med mindre jeg specifikt havde behov for nogle af de features det har.

Har også Corsair RM750x V2 - super PSU, kan kun anbefale den.

Ville vælge Noctua køler over alternativ luftkøler hver gang - men jeg kender ikke Cryorig H7 så det kan være den er fin.

Omkring dine fremtidsplaner - så har jeg også et par kommentarer:
    - bemærk at nogle boards har haft problemer med at bruge alle 4 slots i kombinationer med nogen memory - du kan checke memory compability listen på producentens hjemmeside og se om noget af det kan findes til en god pris .. ellers kan du håbe det virker når du vil opgradere
    - Jeg ville nok vente på RTX30xx serien i stedet for at opgradere et GTX10xx kort - det giver simpelthen ikke nok performance for pengene i min bog - og raytracing delen er stadig absolut ligegyldigt.
    Ift. CPU-køler, så har jeg altid været glad for den klassiske 212, men nu er jeg så blevet anbefalet at overveje Cryorig H7, som omtales som en 212 killer. De er nok ret ligeværdige, i virkeligheden. Jeg så den Noctua du har, og den er også lækker, men her ser jeg bare en mulig besparelse ved at vælge fx Cryorig.

Ift. RAM. Tak for tippet. Jeg har tjekket deres dokumentation, og en lang liste over RAM. Kan være jeg snupper et par bling RGB HyperX bare for sjov (HX432C16PB3AK2/16). De er på listen, og med positiv ved 4x DIMM.

Ift. GPU, så er jeg egentlig enig. Med mindre jeg rammer et fantastisk tilbud, og kan gå fra xx70 til xx80 el. xx80Ti, så kan det nok bedst svare sig at beholde mit 1070 en generation mere.

For almindelige folk er der ikke rigtigt noget at vinde på bundkort over 1.000. Så langt de fleste kan sagtens nøjes med et mainstream kort. Det er ikke engang sikkert at du har brug for Z390 - du kan højst sandsynligt "nøjes" med et B360.
    Jeg tror at et B360 er lige skrabet nok ift. features og design. Men tak for det fornuftige input. Jeg har også overvejet Z370, men alle de anbefalinger jeg kan læse, peger på at man lige så godt kan gå efter Z390, og den eneste grund til ikke at gøre det, ville være, at jeg allerede havde et Z370.

Bemærk at unlocked intel CPU'er ikke har CPU køler med - så man skal altid ud og finde en ny ved siden af - https://www.intel.com/content/www/us...rocessors.html

Selv med overclocking kan et mindre board sagtens gøre det - men nogle boards kan give lidt smartere power delivery..

Vil man have en lydløs PC kan jeg varmt anbefale be quiet's strømforsyninger - Corsair RM750x V2 er dog helt i top (bund?) når det gælder støjniveau

Husk i øvrigt at Fractal Design R6 fåes med USB-C stik også - hvis du alligevel køber så kan du ligeså godt købe den nyeste version
    Jeg har gode erfaringer med Corsair, og jeg har det lidt sådan, at hvis man har erfaringer så skal man bruge dem. At vi så alle har forskellige erfaringer er jo noget andet, men ja, Corsair føler jeg mig tryg ved, ift. at levere livsblod til systemet.

Ift. R6, så har jeg godt luret på Type-C modellen. Jeg har så ikke nogen device, der benytter dette (endnu). Men jeg overvejer det nok frem til den dag min ordre falder. Det eneste jeg ved er at jeg gerne vil have TG-udgaven. Altså med glas-side. Så jeg kan se de fede dele jeg har bikset sammen, og med evt. RGB.

## Tak for alle jeres dejlige svar indtil videre. Alt er læst og overvejet. Har forsøgt at tage højde for det hele. Jeg er stadig meget åben for forslag og alternativer, og alle input værdsættes højt! ##

Jeg har gode erfaringer med Corsair, og jeg har det lidt sådan, at hvis man har erfaringer så skal man bruge dem. At vi så alle har forskellige erfaringer er jo noget andet, men ja, Corsair føler jeg mig tryg ved, ift. at levere livsblod til systemet.

Ift. R6, så har jeg godt luret på Type-C modellen. Jeg har så ikke nogen device, der benytter dette (endnu). Men jeg overvejer det nok frem til den dag min ordre falder. Det eneste jeg ved er at jeg gerne vil have TG-udgaven. Altså med glas-side. Så jeg kan se de fede dele jeg har bikset sammen, og med evt. RGB.

## Tak for alle jeres dejlige svar indtil videre. Alt er læst og overvejet. Har forsøgt at tage højde for det hele. Jeg er stadig meget åben for forslag og alternativer, og alle input værdsættes højt! ##
    Jeg tror du har misforstået min kommentar omkring Corsair - den er udelukkende positiv - alle tests siger at det er en af de mest støjsvage psu'er der er - og jeg elsker den jeg har i mit nye system - så absolut en god PSU jeg kun kan anbefale

obedient; dutiful.

Jeg tror du har misforstået min kommentar omkring Corsair - den er udelukkende positiv - alle tests siger at det er en af de mest støjsvage psu'er der er - og jeg elsker den jeg har i mit nye system - så absolut en god PSU jeg kun kan anbefale
    Nej, det fangede jeg godt. Du ville jo ikke købe den selv, hvis ikke du var glad for den.

Nej, det fangede jeg godt. Du ville jo ikke købe den selv, hvis ikke du var glad for den.
    Super - og jo det kunne jo være jeg havde fortrudt efterfølgende - men det har jeg ikke

obedient; dutiful.

Hehe, true. Jeg har en Corsair TX550M i mit nuværende system, og den har været hammer-stabil.

Jeg siger skal heller ikke at det er dårlige komponenter du har valgt - jeg prøver bare at komme med et par alternativer til at spare lidt....som var det du bad om

Jeg siger skal heller ikke at det er dårlige komponenter du har valgt - jeg prøver bare at komme med et par alternativer til at spare lidt....som var det du bad om
    Og det er jeg som sagt meget taknemmelig for. Jeg søger en dialog med god feedback, og det har jeg fået.

Officer Forum Elder Najsen's Avatar

@HolgerDK og @Fisker
    De to var stor hjælp da jeg skulle ha ny

Skal lige have kigget på RAM i dag. Overvejer at neddrosle til 2666 MHz fremfor 3200 MHz. Men kun hvis det kan svare sig prismæssigt. Dvs. hvis jeg kan spare nok til evt. at opgradere CPU eller lignende.

3.000 er et godt sweet spot.

3.000 er et godt sweet spot.
    Jeg har læst/set at de fleste systemer kan have svært ved at udnytte over 2666. Med mindre man låser op i BIOS og derefter er det stadig ikke helt sikkert at det giver så meget da det tilsyneladende er lidt random.

Forum Elder Deadlock's Avatar

Har også altid forstået at på Intel systemer så er det virkelig begrænset hvor meget man får ud af den ekstra hastighed på ram hvorimod på AMD systemer skulle det give en del.

Jeg har selv lige opgraderet CPU/MB/RAM og en m2 jeg endte med opgraderingskit inde fra komplett https://www.komplett.dk/product/1109...redirect=true# hvor jeg også købte en 256 GB Samsung 970 evo som de også have på tilbud til 569,- https://www.komplett.dk/product/1004...redirect=true#

primære grund til jeg nøjes med en 256 var for at holde prisen nede nu jeg havde smidt en del after de andre dele og den skulle primært bruges til OS hvor jeg kun havde 128 GB til OS før, jeg har stadig omkring 750 GB almindelig SSD plads tilbage som er fint nok for mig til mine spil

Jeg havde også overvejet at købe ny PSU, den jeg kiggede efter var også Corsair RM750x V2 750W, men den jeg havde er en god kvalitet og ikke så gammel så den skiftede jeg ikke ud den her gang, kiggede også selv på Fractal Design Define R6 tower, men det blev også sat lidt på hold indtil videre

on a side note har jeg selv været rigtig glad for Hyper 212 evo og har brugt den i de sidste 2-3 systemmer jeg har lavet bortset fra her hvor der fulgte en Corsair H60 med som fint nok klare jobbet indtil videre
    Last edited by Deadlock; 13-01-2019 at 13:10.

Quote Originally Posted by Deadlock View Post
    Har også altid forstået at på Intel systemer så er det virkelig begrænset hvor meget man får ud af den ekstra hastighed på ram hvorimod på AMD systemer skulle det give en del.

Jeg har selv lige opgraderet CPU/MB/RAM og en m2 jeg endte med opgraderingskit inde fra komplett https://www.komplett.dk/product/1109...redirect=true# hvor jeg også købte en 256 GB Samsung 970 evo som de også have på tilbud til 569,- https://www.komplett.dk/product/1004...redirect=true#

primære grund til jeg nøjes med en 256 var for at holde prisen nede nu jeg havde smidt en del after de andre dele og den skulle primært bruges til OS hvor jeg kun havde 128 GB til OS før, jeg har stadig omkring 750 GB almindelig SSD plads tilbage som er fint nok for mig til mine spil

Jeg havde også overvejet at købe ny PSU, den jeg kiggede efter var også Corsair RM750x V2 750W, men den jeg havde er en god kvalitet og ikke så gammel så den skiftede jeg ikke ud den her gang, kiggede også selv på Fractal Design Define R6 tower, men det blev også sat lidt på hold indtil videre

on a side note har jeg selv været rigtig glad for Hyper 212 evo og har brugt den i de sidste 2-3 systemmer jeg har lavet bortset fra her hvor der fulgte en Corsair H60 med som fint nok klare jobbet indtil videre
    Tak for input.
    Det er fint med de opgraderingspakker fra Komplett. Dem har jeg også skævet til!
    Jeg synes de er fede, de AIO vandkølingssystemer. Kunne godt være fristet. Men så skal jeg lige have lidt mere styr på installation af radiator, osv. Men burde ikke været et problem på en R6.

SD Medlem Forum Elder JesperM's Avatar

Puha kom til og sidde og lege lidt på origin siden og en af deres custom computer ting 72000kr alt i alt og det er så uden shipping hvis det var

man skal passe på med at kigge på sådan nogle sider man kan få ideer
    Last edited by JesperM; 13-01-2019 at 14:45.
    SWTOR.COM NICK: JesperM
    Ingame navn (Republic) Alias, Aliaskuku, Blalock, Devasha, Joless, Tungston.
    (Empire) Darkalias, Dark-alias, Goijra, Tungstan, Wilrosty.

Quote Originally Posted by JesperM View Post
    Puha kom til og sidde og lege lidt på origin siden og en af deres custom computer ting 72000kr alt i alt og det er så uden shipping hvis det var

man skal passe på med at kigge på sådan nogle sider man kan få ideer
    Haha, sådan går det også altid når jeg kigger på nye dele. Det er meget svært ikke at gå efter det bedste eller over behov. Men mange bække små, og til sidst står man med en 50% dyrere konfiguration.
    @Deadlock, må jeg spørge hvordan du har installeret din H60? Jeg sidder lidt og planlægger det i hovedet. Corsair anbefaler jo selv, at man skifter bagside exhaust med H60 og laver den til en intake. I en Define R6 tænker jeg at det nemmeste er, at smide den i toppen som en exhaust og dermed beholde rear exhaust.
    Last edited by Berleburg; 13-01-2019 at 16:17.

Haha, sådan går det også altid når jeg kigger på nye dele. Det er meget svært ikke at gå efter det bedste eller over behov. Men mange bække små, og til sidst står man med en 50% dyrere konfiguration.
    @Deadlock, må jeg spørge hvordan du har installeret din H60? Jeg sidder lidt og planlægger det i hovedet. Corsair anbefaler jo selv, at man skifter bagside exhaust med H60 og laver den til en intake. I en Define R6 tænker jeg at det nemmeste er, at smide den i toppen som en intake (der er også filter) og dermed beholde rear exhaust.
    I mit tower havde jeg først sat den i toppen, men der var noget på MB som gjorde at det kunne jeg ikke, så jeg har sat den bagerst, har sat den til at puste ud da det er varmt i forvejen bag mit tower (der står en radiator) så ville ikke hive varm luft ind derfra.

Om den kan side i toppen afhænger nok af tower og MB.

Okay. Så du har skiftet den ud med den eksisterende i kabinettet?

Okay. Så du har skiftet den ud med den eksisterende i kabinettet?
    Var egentlig planen jeg ville smide noget andet i toppen, men har haft glemt det, må se om jeg husker det nu