Results 1 to 11 of 11

Thread: Nyt kamera - brug for eksperthjælp

SD Medlem Forum Convert

Default Nyt kamera - brug for eksperthjælp

Jeg overvejer at købe nyt kamera, til fotografering (og film) under vand.
    Der er således tale om et almindeligt kamera, med et undervandshus.

Det skal altså være et kamera, der kan skaffes et matchende undervandshus til.
    Jeg kan godt finde nogle kombinationer, men håber nogen her kan hjælpe med selve kameradelen, det ved jeg intet om.

Vil gerne kunne tage bedre billeder end med gopro :-)

Absolutte minimumskrav:
    Huset skal være godkendt til minimum 40 m dybde (helst 60 m)
    Kameraet skal kunne tage billeder i alle relevante dybder, uden der skal skiftes filter (farvefiltre under vand). Så enten skal det være indbygget i huset så der ikke skal skiftes filtre, eller også skal filtrene være monterede flipfiltre (helst max 2) så jeg flipper relevant filter ind foran for det pågældende dybdeområde.
    Det kan godt være det med flipfiltre er et levn fra gopro, og det slet ikke er relevant med et rigtigt kamera :-)
    Knapperne på huset skal være "store" og ikke sidde for tæt, skal jo kunne fumle med det undervand, og det hænder jeg har handsker på når jeg dykker :-)

Kameraet SKAL kunne tåle ned til 0 grader celsius (og gerne til -10 så jeg også kan dykke med det ved Nordpolen, det sidste her er dog ikke altafgørende da jeg som regel dykker i varmt vand)

Herunder er listet nogle kombinationer jeg har fundet på nettet, i samlet prisniveau 5-6.000.
    Håber I kan hjælpe med hvilket kamera jeg kan forvente at tage de bedste billeder med, og hvor funktionsvenlige I vurderer kameraerne er. Alt skal kunne betjenes under vand via huset, og det skal være så simpelt som muligt da jeg ikke ved alverden om fotografering.
    Men jeg har en masse undervandsbilleder og film, og der skulle gerne komme meget mere og bedre endnu :-)

Fantasea FG9X med Canon Powershot G9X
    https://www.kingfish.dk/fantasea-fg9...rproof-housing f.eks. med kamera: https://www.pricerunner.dk/pl/29-370...menlign-Priser

Danishdivers Komplet sæt (Danishdivers har masser af huse - her et eksempel på en samlet løsning)
    https://danishdivers.com/da/komplett...d-housing.html

Olympus Tough TG5 (Bedst i klassen - ifølge Olympus selv)
    https://shop.olympus.eu/da_DK/kamera...il-aabent-vand

Kiggede også på en Sony løsning, men i anmeldelser fik de dårlig vurdering på billedkvalitet og brugervenlighed, og det er lige præcis det jeg lægger vægt på.

Håber I har tid og lyst til at kigge med her, og hjælpe med kamera :-)

/Turbo

Minister of the Board Kirneh's Avatar

På trods af at jeg altid plejer at blande mig i foto spørgsmål er dette ud over hvad jeg har viden til at kunne komme med gode råd til.

Held og lykke med jagten
    Retired SD guildmaster 2008 - 2012

SD Medlem Forum Adept Berleburg's Avatar

Ditto. Det er svært at rådgive for mit vedkommende da formålet er så specifikt, og stiller krav til hands-on erfaring. Jeg er ikke erfaren med dykker-kameraer. Et forum for udøvende indenfor samme aktivitet ville nok være tilrådeligt her.
    AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design R6 USB-C / TG | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G703

SD Medlem Forum Convert

Quote Originally Posted by Kirneh View Post
    På trods af at jeg altid plejer at blande mig i foto spørgsmål er dette ud over hvad jeg har viden til at kunne komme med gode råd til.

Held og lykke med jagten
    De kameraer jeg har listet, må I meget gerne prøve at vurdere. Alene for selve kameradelen.
    Undervandshuset dertil, er det mest lavpraktiske ting, som ikke kræver kameraskills, det kan jeg godt forholde mig til :-)

SD Medlem Forum Convert

Quote Originally Posted by Berleburg View Post
    Ditto. Det er svært at rådgive for mit vedkommende da formålet er så specifikt, og stiller krav til hands-on erfaring. Jeg er ikke erfaren med dykker-kameraer. Et forum for udøvende indenfor samme aktivitet ville nok være tilrådeligt her.
    Det er jo helt almindelige kameraer, blot er det kameraer der kan fås et undervandshus til :-)

Wall of of of of text Regent of the Board wOOOOt's Avatar

Prøv at fange Romerlys
    Grundlægger af Semper Danica
    Forlod SD i 2015 - men følger stadig med, og elsker det gamle SD community.
    Pt. aktiv i SW Battlefront2, PUBG, Hearthstone og fra 12/12 står den på Fallout4 i VR. (pm hvis du vil have en demonstration)
    Elsker VR og har en HTC Vive - har du VR spørgsmål, så post eller pm.

Quote Originally Posted by Turbo View Post
    Det er jo helt almindelige kameraer, blot er det kameraer der kan fås et undervandshus til :-)
    Jeg tænkte der var flere faktore som man kender til hvis man er lidt mere inde i dykker/undervandsfilmning.

Men ud fra markedet, så ville jeg kigge efter

Sony RX100 el. Canon G7/G9 el. Panasonic LX100

Hvad der så er muligheder for ift. undervands-kit ved jeg ikke. Men jeg ville nok tjekke en masse anmeldelser og sammenligninger, og så indsnævre mig valg derfra.
    AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design R6 USB-C / TG | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G703

Minister of the Board Kirneh's Avatar

Jeg tænker lidt at noget af det der må være vigtigt er en mulighed for at højt blændetal og god ISO performance. Der er ofte ikke særlig meget lys under vandet så det skal fungerer godt under disse forhold.
    Retired SD guildmaster 2008 - 2012

SD Medlem Forum Convert

Jeg tænkte der var flere faktore som man kender til hvis man er lidt mere inde i dykker/undervandsfilmning.

Men ud fra markedet, så ville jeg kigge efter

Sony RX100 el. Canon G7/G9 el. Panasonic LX100

Hvad der så er muligheder for ift. undervands-kit ved jeg ikke. Men jeg ville nok tjekke en masse anmeldelser og sammenligninger, og så indsnævre mig valg derfra.

Som helt almindeligt kamera, vil du så vurdere Canon G7 som et bedre kamera end Olympus Tough TG5 ?

Jeg er nok gået væk fra Sony, den fik ikke gode anmeldelser, og undervandshuset kunne "kun" gå ned til 40 meters dybde :-)

Olympus ser fornuftig ud. Især fordi der er 4K. Det synes jeg efterhånden er et must.

SD Medlem Forum Convert

Olympus ser fornuftig ud. Især fordi der er 4K. Det synes jeg efterhånden er et must.
    Super, tak :-)