Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 25 of 37

Thread: Stadia - Gaming fremtiden?

Wall of of of of text Regent of the Board wOOOOt's Avatar

Default Stadia - Gaming fremtiden?

Gaming as a service er ikke nyt.
    Jeg har ikke sat mig rigtigt ind i det endnu, fordi de er så nyt og ikke har slået igennem.
    Du spiller ikke på din egen konsol eller PC, men spiller via internettet hvor spillet kører på en server.
    Og alt du behøver er en controller og skærm.

Det er ikke nyt, men nu kommer Google bragende med Stadia.
    Og i den størrelse og skala, der kan det vel næsten ikke undgå at blive det nye hit??

Er det her dødsstødet for konsoller og gaming pc'er?
    Er det her, hvor Google æder gaming markedet, så alt andet bliver overflødigt?

Tråd til tanker og debat + info fra jer som ved mere om det
    Grundlægger af Semper Danica
    Forlod SD i 2015 - men følger stadig med, og elsker det gamle SD community.
    Pt. aktiv i SW Battlefront2, PUBG, Hearthstone og fra 12/12 står den på Fallout4 i VR. (pm hvis du vil have en demonstration)
    Elsker VR og har en HTC Vive - har du VR spørgsmål, så post eller pm.

Forum Elder Deadlock's Avatar

Jeg tror først på det den dag man vil kunne spille uden nogen form for delay/lag eller lignende og det har jeg svært ved at se det vil være tilfældet i et FPS spil eller andre fast paced spil.

Derudover hvor stor linje vil man skulle have for at streame/spille 4K VR f.eks?

Men er da fint der kommer andre spillere på banen, det kan jo i den sidste ende kun gavne forbrugerne.

SD Medlem Forum Senior Kodimagnyl's Avatar

PC for life

FUCK Google

Synes det er spændende hvad de arbejder på og håber de har fundet en løsning for at nedbringe lag. Tænker mest på hvordan priserne bliver. De skal jo tjene på det på en måde, så enten skal spil være dyre eller der skal være subscription. Og hvis der er subscription, ender vi ligesom streaming af film, hvor man skal betale til 8 forskellige for at få adgang til det hele.
    Hvis man laver bare en smule andet end at spille, så skal man alligevel have en computer stående og samtidig betale til alle mulige steder.

Det bliver nemmere, men det bliver hurtigt dyrt tror jeg

SD Medlem Forum Senior Thalanoth's Avatar

Tjaa hvis det virker er det sgu fedt
    "Hotkey baseret combat er fyldt med nederens nektar" - Kebra

SD Medlem Forum Knight ZanZan's Avatar

De har Doom som lanceringstitel så de må tro på at det er muligt med fps.

Jeg tænker dog at en række strategispil som civilization og hearts of iron er oplagte, fordi de kræver ret meget cpu power, og ikke er så krævende mht latency.

Men interessant er det.

Minister of the Board Kirneh's Avatar

Quote Originally Posted by Hest View Post
    Synes det er spændende hvad de arbejder på og håber de har fundet en løsning for at nedbringe lag. Tænker mest på hvordan priserne bliver. De skal jo tjene på det på en måde, så enten skal spil være dyre eller der skal være subscription. Og hvis der er subscription, ender vi ligesom streaming af film, hvor man skal betale til 8 forskellige for at få adgang til det hele.
    Hvis man laver bare en smule andet end at spille, så skal man alligevel have en computer stående og samtidig betale til alle mulige steder.

Det bliver nemmere, men det bliver hurtigt dyrt tror jeg
    Hvad er det du skal lave på computeren som ikke vil kunne foregå i skyen ?
    Jeg er slet ikke i tvivl om at vi er på vej den vej.. og det går rigtig hurtigt.
    Retired SD guildmaster 2008 - 2012

SD Medlem Marquis of the Board Kebra's Avatar

Lag er nede på Xbox One niveau. Så der er et stykke vej til PC. Men mon ikke det er fint til langt det meste?

Quote Originally Posted by Kebra View Post
    Lag er nede på Xbox One niveau. Så der er et stykke vej til PC. Men mon ikke det er fint til langt det meste?
    Så længe vi ikke snakker FPS hvor selv minimale mængder lag/latency idag er utilgiveligt, så er jeg enig i at man kan spille langt de fleste spil på den måde, og hvis man så for....200 kr om måneden ikke behøver at bruge 10.000 på ny hardware hvert fjerde år, så er det jo faktisk givet godt ud.

Quote Originally Posted by Kirneh View Post
    Hvad er det du skal lave på computeren som ikke vil kunne foregå i skyen ?
    Jeg er slet ikke i tvivl om at vi er på vej den vej.. og det går rigtig hurtigt.
    Hvis jeg skulle sidde og lave noget i Photoshop, videoredigering, programmering eller hvad det skal være, så har jeg ikke lyst til at sidde og gøre det på en tablet eller et tv. I det tilfælde skal man vel stadig have en computer stående, uanset om det så foregår i skyen eller ej

Hvis jeg skulle sidde og lave noget i Photoshop, videoredigering, programmering eller hvad det skal være, så har jeg ikke lyst til at sidde og gøre det på en tablet eller et tv. I det tilfælde skal man vel stadig have en computer stående, uanset om det så foregår i skyen eller ej
    Der indkøbes ikke flere video og 3d rendering/redigerings maskiner i LEGO. Man får i stedet et AWS workspace: https://aws.amazon.com/workspaces/ som udvikler med en mac får du også en workspace når du skal arbejde i noget .net der er lidt gammeldags.

Det fungerer ret godt.

SD Medlem Paladin of the Board Shade's Avatar

Lige meget hvad du laver, så skal du have en tynd klient, hvad enten det er dit fjernsyn, en stand alone pc, eller andet. Photoshop, spil, videoredigeringh eller andet vil alle kræve et sæt redskaber, som man selvfølgelig skal have lige meget hvad. Det kan være tastatur, mus, tegnepen speciel skærm og så videre.

Det kræver stadigvæk ikke en stor standalone maskine.
    Currently playing: Fallout 76, CS:GO
    Waiting for: Next big MMORPG
    Maintaining SD Guild in EQ2

SD Medlem Forum Senior Kodimagnyl's Avatar

At side med en konsol lignende dims bliver ALDRIG tiltalende for en TRUE pc believer -.-

Hmm, kan man bruge sin pc, mus & keyboard stadig er det da interresandt nok
    Last edited by Kodimagnyl; 21-03-2019 at 11:00.

Minister of the Board Kirneh's Avatar

Tænker skam heller ikke tablet eller tv. Men en computer som ikke behøver at være særlig kraftig. Det bliver da virkelig fedt ikke at skulle gå at opgraderer. købe nyt hardware mm.. Så hellere betale en månedlig ydelse for at kunne bruge regnekraften fra et datacenter.
    Retired SD guildmaster 2008 - 2012

Quote Originally Posted by Kirneh View Post
    Tænker skam heller ikke tablet eller tv. Men en computer som ikke behøver at være særlig kraftig. Det bliver da virkelig fedt ikke at skulle gå at opgraderer. købe nyt hardware mm.. Så hellere betale en månedlig ydelse for at kunne bruge regnekraften fra et datacenter.
    Der er helt sikkert potentiale i det, men som jeg skrev er jeg mest nervøs for det er med subscription. Forestil dig man bruger 5 programmer fra hver deres producent og man så skal betale til hver af dem hver måned for at få adgang til det de har og så kommer spil ud over det Så tror jeg hurtigt en opgradering af computeren hvert 2. år bliver billigere

Quote Originally Posted by Kodimagnyl View Post
    At side med en konsol lignende dims bliver ALDRIG tiltalende for en TRUE pc believer -.-

Hmm, kan man bruge sin pc, mus & keyboard stadig er det da interresandt nok
    Du kan starte chrome op på din PC og spille med mus/keyboard/steamcontroller etc.

Quote Originally Posted by Kodimagnyl View Post
    PC for life

FUCK Google
    LOL
    Pt. aktiv i SW Battlefront2, PUBG, Hearthstone og fra 12/12 står den på Fallout4 i VR. (pm hvis du vil have en demonstration)

SD Medlem Forum Adept Berleburg's Avatar

Synes efterhånden man klatter så mange penge væk på alle mulige online/streaming services. Netflix, HBO, Viaplay, Spotify, osv.
    Det overhaler efterhånden TV-pakkerne indenom ift. månedligt forbrug, alt imens at man betaler for noget man i lange perioder ikke bruger aktivt.

Nu er det næste skud på stammen så streaming af spil.

Jeg synes efterhånden at det er svært at snakke om, at man sparer penge. Vi bruger jo en masse af penge, men leverandørerne flyver bare under radaren. Det er jo det samme som udviklingen indenfor C2C-salg. Sæt prisen op, men opkræv i stedet på månedsbasis, fremfor årsbasis. Så kan man slippe afsted med meget mere.

Det korte af det lange, på et eller andet tidspunkt må det efterhånden nå en kritisk masse med alle disse services, også selvom de er nye, for de forbrugere de rammer har begrænsede midler at gøre godt med.
    AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design R6 USB-C / TG | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G703

Der er helt sikkert potentiale i det, men som jeg skrev er jeg mest nervøs for det er med subscription. Forestil dig man bruger 5 programmer fra hver deres producent og man så skal betale til hver af dem hver måned for at få adgang til det de har og så kommer spil ud over det Så tror jeg hurtigt en opgradering af computeren hvert 2. år bliver billigere
    Du skal huske på at udover hvad det koster at lave en upgrade af din maskine hvert andet år, så skal der lægges strøm (grafikkort er dyre i strøm) samt prisen for anskaffelse af nye spil som jo koster flere hundrede kroner for spritnye AAA spil.

Jeg tror at mange faktisk kan tjene lidt på at køre denne vej, men det er klart at hvis man bare erstatter udgiften 1:1 så forsvinder ideen lidt. Lad os se når der kommer mere info.

Quote Originally Posted by ZanZan View Post
    Du skal huske på at udover hvad det koster at lave en upgrade af din maskine hvert andet år, så skal der lægges strøm (grafikkort er dyre i strøm) samt prisen for anskaffelse af nye spil som jo koster flere hundrede kroner for spritnye AAA spil.

Jeg tror at mange faktisk kan tjene lidt på at køre denne vej, men det er klart at hvis man bare erstatter udgiften 1:1 så forsvinder ideen lidt. Lad os se når der kommer mere info.
    Det er helt sikkert fremtiden og ser frem til at prøve det. Ville ikke gøre mig noget hvis alt kunne streames og man bare havde en skærm og det var det. Er kun nervøs for hvad det ender med af priser, når man ser på Netfrix og alle de andre, der jævnligt hæver priserne og hvis man skal have dem alle, så løber det op. Men vi må se hvad fremtiden bringer. Noget godt forhåbentligt

En PC føles stadig som noget privat - jeg ville være bekymret for at tingene ikke kører hos mig selv.
    Ved godt det er en illusion

Men hvad så med andre programmer, når man bruger sin PC til arbejde, dokumenter, redigering osv. Vil det også ryge ud eksternt.
    Mange har det jo allerede, kører office 365 fra clouden, har sine filer i dropbox osv..
    Det ender vel med vi sidder med skærm, mus og tastatur, hooked up på Wifi og intet andet.

Forum Elder Beawolf's Avatar

Et ord: 5G

Dette skal nok være fremtiden, og PCer skal nok overleve, men gamer computeren dør nok ret hurtigt, og PCen bliver igen et arbejdsredskab i hjemmet uden de store behov for ‘raw power’, som bare skal kunne trække tekstdokumenter, regneark og anden databehandlingssoftware som fotoshop, foreningsprogeammer mv.

Mit bud anyway..

Personligt ser jeg frem til det

Quote Originally Posted by Beawolf View Post
    Et ord: 5G

Dette skal nok være fremtiden, og PCer skal nok overleve, men gamer computeren dør nok ret hurtigt, og PCen bliver igen et arbejdsredskab i hjemmet uden de store behov for ‘raw power’, som bare skal kunne trække tekstdokumenter, regneark og anden databehandlingssoftware som fotoshop, foreningsprogeammer mv.

Mit bud anyway..

Personligt ser jeg frem til det
    Den fleste af slags ting kører man da aller de idag i en browser. Det behøver du jo ikke en pc for. Og hvis man i fremtiden kan subscribe til en tjeneste der lader dig bruge deres hardware til rendering af billeder og video så du ikke skal have en ret vild maskine for at gøre det derhjemme er det fint for mig.

Quote Originally Posted by ZanZan View Post
    Den fleste af slags ting kører man da aller de idag i en browser. Det behøver du jo ikke en pc for. Og hvis man i fremtiden kan subscribe til en tjeneste der lader dig bruge deres hardware til rendering af billeder og video så du ikke skal have en ret vild maskine for at gøre det derhjemme er det fint for mig.
    Det er lidt flueknepperi, men du skal have et eller andet device der kan bare lidt for at køre en browser.

Chrome + Youtube + 1080p60fps dræner min bærbars HD Graphics 630 med omkring 10% og min i7-7820 med omkring 15%

Så man skal nok ikke forvente at køre det på en kartoffel.

Næh - jeg tænker faktisk at det kører via telefonen, hvortil man tilslutter controllers så som joypad, keyboard og mus, og så beames billedet op på fjernsynet via airplay eller chromecast (siden det er google, nok mest det sidste).

For et par år siden kom Microsoft med deres nyeste (og vidst sidste) Windows Phone, hvor man kunne tilslutte telefonen til en boks, hvortil der var skærm+mus+keyboard, og når man gjorde det, fik man et 99% identisk skrivebord som hvis man havde siddet foran en PC med Windows 10. Man havde adgang til samme dokumenter som på telefonen, fordi det jo VAR telefonen man kørte på, og når man hev stikket ud, kunne man arbejde videre.

Jeg tænker at sådan noget som det bliver fremtidens løsning, hvor telefonen er kraftig nok til at være streaming modtager, og du har den jo alligevel med dig overalt.