Results 1 to 16 of 16

Thread: Nyt Half Life Alyx spil - marts 2020

Wall of of of of text Regent of the Board wOOOOt's Avatar

Default Nyt Half Life Alyx spil - marts 2020

Til jer der ikke lige følger VR trådene..
    Nu kommer det helt store VR spil mange drømmer om.

Vil det her få jer til at kigge på VR til jul?

Og for lige at svare på en del af de typiske spørgsmål:

Er det kun til VR? - JA!

Hvorfor VR og ikke HL3?
    I 2016 leget Valve med "hvad kan man lave med VR?" - Det var ikke planen at lave det til Half-Life, men de brugte gamle Half-Life elementer til at eksperimentere med.
    Og det greb om sig, og de besluttede at lave et AAA VR spil. Valget var mellem HL og Portal, og grundet portal har meget movement, som kan være problematisk i VR, så blev det HL.

Hvad er Half-Life Alyx?
    Det er en prequel til de gamle spil, og Alyx er hende som hjælper Gorgon Freeman i HL2.

Hvilke VR headsets? - generelt alle PC-VR.
    Valve har deres eget Valve Index, som er den meget dyre model - får de noget specielt?
    - Nej men..: Alle som har købt Valves VR controllers (der hører til index og kan bruges med Vive og Pimax) får spillet gratis.

Hvorfor kan det ikke spilles uden VR?
    Fordi i VR kan du bruge begge hænder hver for sig til mange ting, også uden for dit syns felt. Eks. kan du skyde til højre, mens du kigger til venstre.
    Den interaktive del i VR giver utrolig immersion. Se det klip, hvor hun rydder en hylde for ting, for at finde patroner inde bagved. Alt i spillet kan du manipulere med.
    Det kan man ikke lave til mus og keyboard.

Hvad er billigste VR løsning for at være med?
    En 0-2 årig gamer PC, nok med minimum et 1080 Nvidia kort i. Så en PC som idag nok kan købes for 8k (solgte min brugte for dette)
    Og bedste VR til billigste pris, er nok Oculus Rift-S som er god pris og god kvalitet. Koster vist 399$ - men tjek black friday tilbud næste uge?
    Og så skal du helst have 2x2 meter fri gulvplads. - Så er du godt kørende.

Er der andre store spil til VR? - JA
    Asgards Wrath - 100% VR
    Fallout4 VR - port
    Skyrim - port
    Doom VR - 100% VR
    Lone Echo - 100% VR
    Resident Evil7 - PSVR
    Assetto Corsa - ?
    Borderlands2 - port
    Project Cars2 - ?
    Dirt Rally - port
    No Mans Sky - port
    Payday2 - port
    Mfl. Der er mange spil med 10+ gameplay hours.

Og så er den her badboy også på vej
    Grundlægger af Semper Danica
    Forlod SD i okt 2015 - Men faldt i WOW Classic, og søgte ind igen.
    Pt. aktiv i WOW Classic og PUBG. - Elsker VR og har en HTC Vive - har du VR spørgsmål, så post eller pm.

Forum Learner Aranoxx's Avatar

ELSKEDE de originale Half-life spil og hvis ikke det var fordi jeg allerede havde bestilt mit første VR udstyr, så kunne Alyx helt klar få mig til at kaste mig over VR

Nu venter jeg bare på mit Rift S kommer hjem i næste uge.... så har jeg. lige nogle måneder at øvemig i, inden Alyx udgives ��
    *** Rifting...... keep Rifting, can't slow down..... Riiiiifting!!!! ***

SD Medlem Forum Knight Virtuella's Avatar

Så ikke lige noget i trailer der fik mig til at ønske Alyx, men selve VR oplevelsen i andre spil er fedt. Gider praktisk talt ikke spille almindelige spil efter at have fået VR.
    Håber de snart laver nogle dungeon crawlers ala eye of the beholder og lands of lore serien.

Mine favoritter so far er

Skyrim.
    Asgards wrath.
    Beat Saber.
    Creed.
    No mans sky.

Har rift ocolus som er helt ok, men som er lidt hæmmet af et meget lille focus område hvor alt er skarpt for mig.

Og hvis i bruger briller så få købt noget beskyttelse til linserne for man vil komme til at ridse linserne uden.
    Spiller dog selv uden, da told fangede mine I posten og fik ikke betalt i tide så de røg retur.

Mit næste VR sæt skal klart være med et hvor øjen bredden kan indstilles, hvor FOV er bredere og med større sweet spot.

Ud over det så er VR fedt ��

Tror jeg vil prøve at købe et 3d kamera til næste tur til Thailand i marts ��

SD Medlem Forum Knight Talnox's Avatar

Skal sgu have mit VR sat op igen efter weekenden, har lige et ålegilde på lørdag jeg skal bruge stuen til, men så skal den også have noget gas
    Never argue with an idiot, he will just drag you down to his level and beat you with experience.

Så er der mere info og lidt gameplay

Jeg er hyped!
    Pt. aktiv i WOW Classic og PUBG. - Elsker VR og har en HTC Vive - har du VR spørgsmål, så post eller pm.

Så kom der 3 gameplay videoer fra Valve selv..
    Og jeg er ikke ked af at sige, men holy fuck, det er ikke kun flot, det her bliver gaming på et helt nyt niveau!

Og så fik IGN lov at spille.

SD Medlem Forum Knight ZanZan's Avatar

Woot - the hype master.

Just kidding, det ser godt ud.

Quote Originally Posted by ZanZan View Post
    Woot - the hype master.

Just kidding, det ser godt ud.
    Kan ikke lade være med at dele ting der begejstrer mig
    Er både godt og skidt til tider - I know

Wee, så er det i dag kl. 17 eller 18? at det releases

Fik leget en time i går, og det er alt hvad man kunne håbe af et Half-Life spil i VR.

Men jeg må igen sige, at det her er ikke "at spille computer spil" - Det her er mere en oplevelse.
    Du spiller ikke spillet, du er med i spillet. Man kan forsøge at beskrive det, men det skal opleves.

Bare introen, hvor man står på en balkon, og kigger ud over byen, med det kæmpe tårn et stykke væk.
    Der er ingen handling eller gameplay, men alligevel brugte jeg 10 min fordi al interaktion ikke længere er et klik med en mus, men ting du gør med dine egne hænder.
    Der er en radio, hvor man kan dreje fysisk på knappen og hive antennen op. Der er er dåser og flasker, som jeg fornøjeligt smed efter folkene nede på gaden 3-4 etager under mig.
    Og når man gik ind i næste rum, så samler man en farveblyant op, og kan tegne på vinduerne... Man spiller ikke et spil, man er i en verden.
    Valve har lavet det så godt, at man glemmer at man står med en controller. Det bliver naturligt at tømme en kasse ud på gulvet og samle det op man kan bruge.
    Det bliver naturligt at skubbe til en dør, så den går op. Al fysikken i spillet opfører sig som man forventer det vil i virkeligheden.

Efter 1 time, møffer jeg stadig rundt i starten - er kommet langt, men man bliver ikke kastet ud i fjender før et godt stykke inde. Og det gør intet, fordi man er underholdt med den nye virkelighed man går rundt i.

Half-Life Alyx, oser af HL stemning, ingen tvivl om det! - Men det er anderledes fordi VR er anderledes. Det er mere levende omkring verden, og mindre fokuseret på bare at skyde fjender.
    Det kommer der også masser af. Men før jeg så min første fjende, så har jeg allerede løst 2-3 puzzles, som er intelligent implementeret så de er underholdende.
    Og man behøver ikke være VR veteran her - Valve har lavet det så man på en naturlig måde, læres op undervejs i starten.

Hvis du har eller overvejer VR, så er det her 200% et must have! De fleste anmelderer giver det også 9/10 i deres reviews..

Officer Forum Adept Saxe's Avatar

En del bliver dårlig efter mindre end en 1 time :-) kan jeg også se mange anmelder der skriver, men ser sjovt ud.

Quote Originally Posted by Saxe View Post
    En del bliver dårlig efter mindre end en 1 time :-) kan jeg også se mange anmelder der skriver, men ser sjovt ud.
    Info post om VR-syge (copy fra DR forum)
    Har en generel VR info tråd her https://www.dailyrush.dk/debat/emne/ny-i-vr-spoerg-her/

Mange som ikke har prøvet VR, har hørt om at man kan blive “køresyg” i VR, og bliver skræmt af dette.
    Ja – man kan blive – lad os kalde det VR-Syg.

Det føles nøjagtig som hvis man bliver køresyg, søssyg, eller anden form for bevægelses syg.
    For det er nøjagtig hvad det er. Det du ser, og det dit øres balancenerve føler matcher ikke, og man får kvalme.
    Men nøjagtig som med køre og søsyge, så er det langt fra alle som bliver ramt af det.
    Og lige for at fastslå, det hænger ikke sammen! Jeg bliver let køre og søsyg, men kan fint tåle 95% af det jeg prøver i VR!

Samtidig rammes folk i forskellig grad.
    Jeg har testet 1 gut, som stod stille i et stille rum i VR, og blev VR-Syg.
    Og så er der dem som kan tåle alt.
    Typisk vil 75% af jer (ud fra hvad jeg selv har testet med 30+ gæster) kunne tåle 75% af alle VR spil uden problemer.

Det betyder, at hvis du overvejer om VR er noget for dig, så skal du ud og prøve det først!
    – Men her begynder det så at blive tricky!

For i VR er der mange faktorer, som øger eller mindsker risikoen for VR syge.
    – Generelt, en stærkere PC, der kan køre VR i højere opløsning med højere FPS, vil mindske risikoen.
    Jo mere flydende billedet er i VR brillen, desto mindre syg bliver folk.

– Men de spil man tester gør også en forskel.
    For spil hvor du bevæger dig som shooters, racerspil og andet hvor du bevæger dig rundt inde i spillet, men står stille, har tendens til at give mere VR-syge.

– Og så er nogen VR spil lavet bedre til VR end andre.
    En gut skrev han havde prøvet Alien Ressurrection som sin første VR oplevelse, og blev syg af det.
    Det er et spil der ikke er lavet til VR, men moddet til det. Den slags skal man ikke bruge til at teste VR.

GUIDE TIL NOOB TESTING AF VR.

1. Prøv VR hos en som har en ordentlig PC, som normalt trækker VR med 90 FPS uden problemer!

2. Lad være med at prøve VR på tom mave. Bare lige et førstegangs tip.

3. Sørg for at din første test af VR er med et ordentligt headset.
    Oculus Rift og Rift S, HTC Vive, Vive Pro, Valve Index. Undgå de VR sæt som er “Windows Mix Reality” – crap sæt!

Oculus Quest er en sær undtagelse, for det har lav FOV og lav FPS.
    Kører man Quest uden PC, så kan man IKKE spille alle de fede PC-VR spil! Og de andre er med nedsat grafik, så de kører mere flydende.
    Questen kan sættes til PC, og er en ok oplevelse. Men ikke noget jeg personligt ville gå efter, hvis man vil ha “seriøs VR” (sorry! – Questen er super, men den ER casual-VR.)

4. Sørg for at man prøver VR spil med gradvis opbygning af bevægelse.
    Prøv de “safe” først, som Blu, Richies plank, The Lab, eller andre spil, hvor man ikke bevæger sig.
    Opgrader så til dem med lidt bevægelse som Space Pirate trainer og Beat Saber.
    Hvis det går fint, så prøv simple shooters med teleport-movement.
    Eks. Arizona sunshine.
    Og så gå til bilspil og FPS action shooters til sidst.

– Prøv gradvist og se hvor din grænse går. Og være 100% opmærksom på om du får lidt ubehag – du er ikke i tvivl!!!
    Og mærker man lidt kvalme eller urolig mave, SÅ STOP! Det er ikke noget “man bare lige skal komme igennem” Hvis det først starter, så hober det sig op, indtil du kaster op!

Hvis man følger den guide når man prøver VR første gang, så finder man ud af hvad man kan tåle, på en måde, så man ved om VR er ok for din balance =)
    – Ordentlig PC
    – Ordentlig VR
    – Gradvis opgradering af spil som er lavet til VR – ikke alle de spil som er ports/mods til VR. Vent med dem.

Til sidst – hvis man kan tåle det meste VR, som de fleste kan, men der er 1 spil man bare vil spille, som man ikke kan tåle, så ro på.
    Man kan vænne sig til det, træne sin VR balance. Der er guides på youtube.

Og i spil hvor man løber rundt som i shooters, der starter du med teleport movement.
    Tro ikke at det ødelægger oplevelsen – jeg spiller Half Life Alyx med teleport. Fordi det funger super!
    – Hvis du kan tåle flydende movement, så slå det til, det er cool. Men du mister ikke noget gaming oplevelse fordi du teleporter rundt. De fleste titler er lavet til det, og “giver mening”

Mvh
    wOOOOt

Minister of the Board Kirneh's Avatar

En ting der hjælper mig ved flydende bevægelse (som er mit største problem) er at gå på stedet når jeg går i spillet.
    Det lyder dumt men det snyder min hjerne til at tro at jeg bevæger mig og så bliver jeg ikke lige så køresyg.
    Retired SD guildmaster 2008 - 2012

SD Medlem Forum Senior Thalanoth's Avatar

Det er kommet frem at det kan spilles uden VR
    "Hotkey baseret combat er fyldt med nederens nektar" - Kebra

Quote Originally Posted by Thalanoth View Post
    Det er kommet frem at det kan spilles uden VR
    Ja jeg så godt lidt om det. Spændende hvordan det bliver, for der er mange ting man bruger begge hænder til uafhængigt af hinanden.

Forum Learner Aranoxx's Avatar

Jeg købte det også, lige efter det blev udgivet, men har desværre ret travlt på arbejdet pt. så det er ikke det vilde jeg har fået spillet.

Men det jeg har prøvet er vildt imponerende. Det er sindsygt flot og stemningsfuldt lavet. Og kombinationen mellem adventure, action og 3D puzzles virker rigtigt fint.
    Nu er det weekend, så håber jeg, der bliver tid til af få spillet det endnu mere

Det er helt kart et af de bedste, hvis ikke DET bedste VR spil jeg har spillet til dato.
    Og det tror jeg mange er enige i... pt. ligger Steam score på 98% hvilke må siges at være ganske imponerende, men helt klart fortjent
    *** Rifting...... keep Rifting, can't slow down..... Riiiiifting!!!! ***